Umyłeś samochód, wyszorowałeś i wyszczotkowałeś, wytarłeś każdy centymetr kwadratowy dostępnej powierzchni i spłukałeś wszystko wodą. Pozostały jeszcze tylko dwie rzeczy do zrobienia – woskowanie i polerowanie.
Wosk samochodowy: w paście czy sprayu?
Wosk w płynie do samochodów przeznaczony jest do ochrony lakieru samochodu przed działaniem promieni ultrafioletowych, wilgocią, drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Wszystkie woski do karoserii są podzielone na kilka rodzajów. Przede wszystkim naturalne i syntetyczne.
Wosk samochodowy może być dostępny w paście lub sprayu. Jeśli zawsze używałeś wosku w paście do polerowania swojego samochodu, może nadszedł czas, abyś przestawił się na nowy produkt. Czy zauważyłeś, że czasami trudno jest nałożyć taką samą ilość produktu na całą powierzchnię samochodu? Następnie należy go równomiernie rozprowadzić małymi, kolistymi pociągnięciami. Teraz możesz zapytać: czym różni się wosk w sprayu od wosku w postaci pasty, a nawet wosku w płynie? Krótko mówiąc, różnica polega na łatwości aplikacji z opakowania produktu na powierzchnię samochodu.
To naprawdę ten sam stary produkt w zupełnie nowej formule. W przeciwieństwie do wosku w paście, wosk w sprayu szybko i równomiernie rozprowadza się po metalowej powierzchni samochodu. Musisz jednak pamiętać, że wosk w sprayu jest mniej trwały. Wosk w paście może wytrzymać do sześciu miesięcy, a ten w sprayu przez dwa miesiące.
Naturalne woski samochodowe to lakiery z dodatkiem żywicy Carnauba. Jest całkowicie nietoksyczny i nieszkodliwy, dlatego znajduje zastosowanie również w przemyśle spożywczym. W tym jest nieszkodliwy dla lakieru samochodowego. Innym rodzajem wosku jest syntetyczny. Zawiera woski syntetyczne i parafiny. Ich niewątpliwą zaletą jest bardziej wytrzymała folia, która nie zmywa się przez długi czas z powierzchni karoserii. Zobacz woski samochodowe na: sklep.motogo.pl
Wosk płynny jest oparty na bazie syntetycznej. Przed nałożeniem powierzchnia musi być dokładnie oczyszczona (umyta i wysuszona), a następnie woskowana i wypolerowana szmatką, serwetką, mikrofibrą lub innymi podobnymi materiałami. Czasami jednak można znaleźć płynne woski, które należy nakładać na wilgotną, czystą powierzchnię lakieru.
Woski twarde to zasadniczo pasty polerskie. Ze względu na swoją naturalność ich składy mają trwalszy efekt (jednak w dużej mierze zależy to od konkretnego producenta i marki). Woski twarde nanosi się na powierzchnię za pomocą specjalnej gąbki aplikacyjnej (z reguły jest ona dostarczana bezpośrednio z opakowaniem wosku). Przed użyciem gąbkę zwilża się wodą i wykręca. Niektóre woski twarde służą nie tylko do nadania karoserii połysku, ale także do odnowienia lakieru, podobnie jak specjalne powłoki zapobiegające zadrapaniom karoserii.
Jak i kiedy nakładać wosk samochodowy?
Najbardziej wyraźnym efektem stosowania wosku są jego wysokie właściwości hydrofobowe – woda nie zalega na powierzchni, krople szybko spływają, zsuwają się, dzięki czemu karoseria wysycha znacznie szybciej i później się mniej brudzi. Folia na karoserii zapobiega przedostawaniu się wody do mikropęknięć w lakierze, dzięki czemu przywracany jest połysk auta. Kolejną przydatną właściwością wosku jest to, że pokryty nim samochód schnie znacznie szybciej, szczególnie w zimnych porach roku woda szybciej opuszcza powierzchnię.
Bardzo ważne jest dokładne przygotowanie powierzchni przed woskowaniem. Jeśli regularnie myjesz samochód, wystarczy użyć piany aktywnej, odczekać kilka minut i dokładnie spłukać pianę. Zimny wosk nakłada się tym samym pistoletem wysokociśnieniowym, który służy do płukania samochodu, ale w inny sposób. Jeżeli strącając brud wodą, trzymamy pistolet blisko ciała, w odległości 20-30 cm, to wosk nakładamy z większej odległości, około 0,7 – 1 metra. W większości przypadków nie ma potrzeby spłukiwania pojazdu wodą po woskowaniu. Jednak spłukanie wodą osmotyczną zapobiegnie powstawaniu smug na karoserii po wyschnięciu auta. Nie musisz też wycierać samochodu szmatką.
Osmoza to woda zdemineralizowana, z której usuwane są wszystkie zawarte w niej zanieczyszczenia, dzięki czemu po wyschnięciu na maszynie nie pozostają białe plamy. Przy spłukiwaniu tylko ten program należy stosować po woskowaniu. Nie bój się zmywać nałożonego wosku tym programem, ponieważ po pierwsze osmoza jest zwykle pod mniejszym ciśnieniem, a po drugie warstwa ochronna utworzona przez wosk i tak nie zmyje się tak łatwo.