Ciekawe informacje

logistyka

Zatrudnienie w transporcie i logistyce – jak tworzą się miejsca pracy?

Dawniej, za czasów Polski Ludowej życie gospodarcze kraju toczyło się wokół wielkich ośrodków ciężkiego przemysłu. Obecnie jego rola znacznie spadła. Po pierwsze przemysłu jako takiego (względem usług i handlu); po drugie rozwinęły się jego „lżejsze” odmiany. Mimo to fabryki dalej generują miejsca pracy np. w praca Łódź, którą najczęściej kojarzymy z powodu włókienniczych tradycji.

Jakie miejsca pracy generują fabryki?

Chociaż przemysł nie generuje całości transportu (mamy owszem przewóz osób – usługę), to jednak jest w jego sednie. Handlowcy muszą sprzedawać coś, co wcześniej ktoś wyprodukował.

Przyjrzyjmy się w dużym uproszczeniu temu, w jaki sposób fabryki, montownie etc. generują zatrudnienie. Szczególnie wiele rąk potrzeba np. w praca Gdańsk i w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Zacznijmy patrząc na początek łańcucha dostaw.

Łańcuch dostaw:

  • Przewóz – do miejsca przeznaczenia powinny dotrzeć zamówione surowce (ewentualnie półprodukty). Jak ostatnimi czasy pokazuje przykład Anglii, do zachowania ciągłości łańcucha dostaw, potrzeba sporo pracowników. Ważne są różne drogi przewozu – zarówno statki morskie, jak i przewóz po lądzie – głównie za pomocą ciężarówek (czasem pociągów). Trudno sobie wyobrazić życie gospodarcze Europy bez zawodowych kierowców. Muszą oni posiadać prawo jazdy kat. C, lub C + E i ważne badania lekarskie.
  • Zakłady przemysłowe – podstawą ich funkcjonowania są pracownicy produkcyjni. Jest ich najwięcej, jednak ich wysiłek na nic by się zdał, gdyby nie  ludzie zajmujący się logistyką. Ich zadaniem jest na przykład przyjęcie towaru (sprawy formalne i praktyczne) od kierowców i zarządzenie, gdzie mają trafić przywiezione rzeczy. Działa to także w drugą stronę. Ktoś musi spakować, przygotować dokumenty przewozowe i załadować na naczepę towar. W przypadku zakładów nie możemy zapomnieć także o kadrze zarządzającej i o grupie pracowników odpowiedzialnych za sprawne działanie maszyn przemysłowych.
  • Magazyny – w każdym zakładzie znajdziemy miejsce, gdzie składowane są materiały już wytworzone (półprodukty, lub rzeczy gotowe do sprzedaży), oraz zapas surowców/półproduktów do bieżącej działalności. Trzeba tym zarządzać. Magazynierzy posiadają uprawnienia do kierowania wózkami widłowymi i zgodnie z wytycznymi odkładają/przywożą wymagane pakunki.
  • Przewóz kurierski – Nie wszystkie rzeczy są przewożone za pomocą ciężarówek. Do klienta detalicznego (jeśli nie jest coś sprzedawane stacjonarnie) najczęściej wysyła się kuriera. Także wiele mniejszych lokalnych zakładów ma podpisane umowy z firmami kurierskimi.