Ciekawe informacje

o-ring

Uszczelnienia techniczne typu o-ring – czym się charakteryzują? Pierścienie uszczelniające i ich zalety

Różnego rodzaju uszczelnienia są nieodłącznym elementem budowy wielu maszyn. Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem uszczelnień są pierścienie uszczelniające, znane jako oringi. Oringi cieszą się swoją popularnością ze względu na swój uniwersalny charakter i elastyczność.

Oringi, czyli pierścienie uszczelniające – zalety uszczelnień typu o-ring

Oringi są gumowymi materiałami izolacyjnymi o okrągłym przekroju poprzecznym. Oringi są obustronnie i samoczynnie działającymi elementami uszczelniającymi, które zapewniają doskonałe uszczelnienie nawet w przypadku braku działania ciśnienia. Gdy o-ring jest pod ciśnieniem, rozkłada je równomiernie we wszystkich kierunkach, co daje jeszcze lepsze uszczelnienie. Uszczelki typu oring są cylindrycznymi elementami mechanicznymi, które produkowane są w różnych rozmiarach i z różnych materiałów. Dzięki temu mogą być stosowane praktycznie wszędzie. Są one niezastąpionym elementem wielu maszyn, narzędzi czy urządzeń.

Oringi stosowane są najczęściej tam, gdzie konieczne jest wytworzenie szczelności pomiędzy dwoma elementami. Główną zaletą uszczelnień oringowych jest to, że mogą być stosowane zarówno przy ciśnieniu statycznym, jak i dynamicznym, w temperaturach od -50°С do 300°С, a także w mediach agresywnych.

Materiał i kształt pierścienia oraz sposób jego montażu decydują o takich właściwościach jak: szczelność, odporność na drgania lub zmęczenie, rozszerzanie i kurczenie pod wpływem zmian temperatury, odporność na media i gazy.

Oringi są wymagane w tych częściach, gdzie konieczne jest stworzenie szczelności pomiędzy dwoma elementami. Oringi są szeroko stosowane w produkcji urządzeń wysokiej precyzji, przemyśle lotniczym, stoczniowym, motoryzacyjnym i wielu innych gałęziach przemysłu. Uszczelnienia techniczne takie jak oringi można znaleźć niemal w każdej maszynie, urządzeniu czy instalacji technicznej. Najbardziej powszechne są oringi znajdujące się w rurociągach maszyn lub urządzeń. Niemal wszystkie układy hydrauliczne wykorzystują oringi, aby mieć pewność, że nie wycieka z nich płyn. Innym miejscem, w którym można je znaleźć, są silniki samochodowe. Są one głównie używane do zamykania niektórych elementów lub zapobiegają wyciekom.

Załącznik:
DSC02454.JPG

Z jakich materiałów produkowane uszczelnienia typu o-ring?

Oringi wykonane są z określonych rodzajów gumy. Istnieją różne gatunki elastomerów o różnych właściwościach chemicznych, fizycznych i mechanicznych w zależności od rodzaju wymaganej usługi. Najpopularniejsze materiały to: PU, H-PU, FKM/FPM/VITON, NBR, H-NBR, EPDM, VMQ/SILIKON, POM, PA-6, PAMOS, TW, TB, T-PU, S-PU, TMOS, TPEEK, TS, TURKON, TG, CR, SBR, T-NBR, PTEE/TEFLON. Aby wybrać odpowiedni materiał, należy wziąć pod uwagę warunki użytkowania, tak aby oringi pracowały przez cały cykl życia maszyny.

Z tego względu, że każdy materiał wykazuje odmienne właściwości fizyczne, przy doborze surowca, z którego będzie wykonany o-ring, należy brać pod uwagę czynniki, na które będzie narażona uszczelka. Tylko odpowiednio dobrany materiał zapewni skuteczne uszczelnienie, które nie zawiedzie przez długi czas.

Załącznik:
DSC02459.JPG

Dlaczego oringi są ważne dla maszyn?

Oringi, ze względu na swój uniwersalny charakter, stosowane są w wielu gałęziach przemysłu. Gdy pierścienie są montowane na rurach i mocowane za pomocą złączek, tworzą szczelne uszczelnienia przed ciśnieniem zwrotnym i mogą zapobiegać przepływowi płynów, gdy ciśnienie gwałtownie wzrasta lub spada. Zjawisko to często występuje przy dużych temperaturach.

Oringi są dobre w zapobieganiu zarówno wahaniom ciśnienia w rurach przed wyciekami, jak i wysokim skokom ciśnienia.

O-ring jest często używany do uszczelniania silników spalinowych, aby zapobiec ucieczce paliwa, gdy pojazd przyspiesza. Uszczelnienia te stosuje się również pomiędzy obracającymi się częściami, aby zapobiec wyciekom. Oringi są stosowane na wałkach rozrządu silnika, aby uszczelnić obszar pomiędzy poszczególnymi elementami. Kiedy silnik obraca się zbyt szybko, olej może przedostać się przez uszczelki i spowodować problemy z zaworami lub tłokami. Stosując oringi, inżynierowie mogą zapewnić, że olej nie przedostanie się poza te ruchome części.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą produkującą uszczelki FKM FPM Viton – Kedarix https://kedarix.com/